Piše: Miro Perković
Od kad je stvorena samostalna hrvatska država, iz godine u godinu dolazi do stalnog pada broja stanovnika. Tako je po popisu iz 1991. godine u Hrvatskoj živjelo 4.784.265 stanovnika, dok je po popisu iz prošle godine u Hrvatskoj živjelo svega 3.888.529 stanovnika što je 895.736 duša manje.
Vjerojatno je i znatno veći odljev stanovnika ako znamo da se dosta onih koji su odselili u inozemstvo nisu odjavili sa svojih adresa u Lijepoj našoj, najviše poradi zdravstvenog osiguranja, dok neki računaju da je to samo privremeno, a onda odvedu cijelu obitelj. Zabrinjavajuće je i da se prazni bazen Hrvata u BiH iz koje je Hrvatska nadomještala gubitak stanovništva, a kojih je tamo preostalo cca 300.000 s trendom da ih bude još manje. Svim vladama i premijerima su bila puna usta priče o potrebi demografske obnove Hrvatske, ali je sve ostalo upravo na tome – priči. I dok naši vrli političari samo pričaju, u susjednoj nam Mađarskoj Orban i te kako dela.
Dakle, samo je nekoliko uvjeta potrebno da bi se ljudi odlučili na rađanje djece: stambeni kvadrati, dostupnost škola i vrtića, a sve ostalo se uglavnom svodi na novac.
Ispod je prijedlog demografskih mjera koje bi zacijelo doprinijele demografskoj obnovi Hrvatske:
Točka 6.
- Donijeti zakon o olakšavanju stjecanja državljanstva za sve one koji žive u inozemstvu a imaju hrvatske korijene, svima koji se žele vratiti olakšati povratak, a osobito poticati povratak mladih u domovinu.
- Izvan sustava financiranja iz sredstava državnog proračuna povećati minimalnu radničku plaću na 6.000 kuna.
- Svakom djetetu koje živi u obitelji, ako obitelj zadovoljava uvjete vezano za imovinsko stanje, osigurati doplatak u visini 2.000 kuna mjesečno, maksimalno 10,000 kuna, od rođenja pa sve do završetka školovanja, bilo srednjeg, višeg ili visokog, do navršenih maksimalno 26 godina starosti.
- Djeci iz domova za nezbrinutu djecu, po navršenoj punoljetnosti, odnosno po završetku srednje škole, ako djeca zadovoljavaju uvjete za upis na više škole i iskažu želju za nastavak školovanja, osigurati besplatan smještaj i hranu u studentskim domovima i 2.000 kuna mjesečno do završetka školovanja do maksimalno 28 godina starosti. Istoj djeci osigurati 800 kuna džeparca mjesečno kroz čitavo srednjoškolsko obrazovanje.
- Osigurati obiteljski dodatak za obitelji lošijeg imovinskog statusa tako da npr. obitelj s dvoje djece i jednim zaposlenim roditeljem ima sveukupna minimalna primanja od 11.000 kuna /4.000 doplatak za djecu, 6.000 neto plaća jednog roditelja + 1.000 obiteljski dodatak/, s troje djece i zaposlenim jednim roditeljem 13.000 kuna, s četvero djece i jednim zaposlenim roditeljem 15.000 kuna itd.
- Ako dohodak kućanstva prelazi okvir iz stavka 5. neće se dodjeljivati obiteljski dodatak na te iznose.
- Obiteljima čiji su neto prihodi u rasponu od minimalnih primanja do praga od 150% minimalnih primanja doplatak će se određivati po kliznoj skali-ključu tako da se ne može desiti da netko zbog 100 kuna većih neto prihoda sveukupno s doplatkom imaju manji prihod od obitelji s manjim prihodima.
- Pravo na doplatak za djecu nemaju obitelji čiji ukupni neto prihod prelazi 150% minimalnih primanja. Primjer četveročlana obitelj s dvoje djece neće imati pravo na doplatak za djecu ako njihova neto primanja prelaze 16.500 kuna.
- Sukladno člancima 5. i 7. potrebno je napraviti logaritamski izračun visine doplatka na djecu tako da se zadovolji kriterij pravednosti i izbjegnu manipulacije visinom dohotka.
- Samohrane majke i samohrani očevi imaju ista primanja kao obitelji iz članka 5. i 7. umanjena za 1.000 kuna.
- Samohranim roditeljima, ukoliko rade, osigurati besplatan smještaj za djecu u vrtićima i topli obrok u školi, a ukoliko ne rade, osobito ako imaju više djece, osigurati profesionalni status roditelja-odgojitelja s istim primanjima kao obitelji iz članka 5. i 7. umanjena za 1.000 kuna. Znači, samohrana majka s dvoje djece, koja ima profesionalni status roditelja-odgojitelja, imala bi mjesečna primanja 9.000 kuna, dok bi majka s troje djece, koja ima profesionalni status roditelja-odgojitelja, imala 11.000 kuna.
- Da bi se izbjegle zloporabe takvog sustava potrebno je uvesti kontrolu rada roditelja tako da u obiteljima s dva roditelja jedan mora raditi, dok drugi može brinuti o djeci. U slučaju da nijedno od roditelja ne žele raditi, osim ako nisu potpuno nesposobni za rad, i 3 puta za redom odbiju ponuđene poslove gube sva prava koja proizilaze iz ovog zakona, a skrb o djeci preuzima država. Država se treba pobrinuti da se teško zaposlivi pojedinci kroz doobuku, prekfalifikaciju ili zaposlenje u firmama koje imaju ugovor s državom uspješno uključe u tržište rada.
- Djeci u obiteljima s minimalnim prihodima osigurati besplatan prijevoz do škole i besplatan topli obrok u školi.
- Kod primanja u vrtiće uvesti kliznu skalu plaćanja vrtića sukladno prihodima kućanstva tako da onima s najmanjim primanjima vrtić bude besplatan.
- Majkama ili očevima koji zbog obitelji ne rade, odnosno, bave se odgojem djece, priznati sve godine, od rođenja prvog djeteta do završetka srednjeg školovanja najmlađeg djeteta, u radni staž s neto primanjima jednakim broju djece množeno s 2.000 kuna. Tako bi se majci s troje djece kao osnovica za visinu mirovine priznavala neto primanja od 6.000 kuna kroz, recimo 30 godina radnog staža u odgoju djece.
- Svim obiteljima s troje i više djece država mora osigurati odgovarajuće trajno stambeno zbrinjavanje, za obitelji boljeg imovinskog statusa čak i ako ne ostvaruju pravo na doplatak za djecu zbog visine prihoda, putem povoljnih kredita, a za obitelji koje su na minimalnim primanjima subvencionirati stambene kredite u visini od 40 do 100%, ovisno o logaritmu primanja.
- Kriminalizacija pobačaja. Majke koje ne žele roditi i odgajati svoju djecu, odgoj djece mogu prepustiti državi odricanjem od roditeljskih prava. Država će, preko svojih institucija preuzeti brigu za neželjenu djecu, te putem kontrolnih i nadzornih instrumenata se pobrinuti da ta djeca dobiju svu potrebnu skrb kako bi izrasli u normalne ljude.
- Liberalizirati zakon o posvajanju djece tako da se bračnim parovima bez djece omogući lakše posvajanje djece iz domova za nezbrinutu djecu.
- Sredstva za pobrojane demografske mjere na godišnjoj razini, u trenutnim uvjetima, iznose cca 10-12 milijardi kuna, od čega se kroz potrošnju, najvećim dijelom preko PDV-a, trošarina i prireza, više od polovice vrati u proračun tako da bi u proračunu za tu svrhu trebalo osigurati cca 4-5 milijarde kuna.
Demografske mjere nisu trošenje javnog novca, one su investicija u budućnost, ali zato financiranje nebrojenih udruga i organizacija civilnog društva je čista potrošnja, odnosno bacanje našeg novca. Jedna od mjera koje se trebaju i moraju donijeti u nekom budućem državnom uređenju je i zabrana financiranja javnim novcem svih udruga i organizacija civilnog društva osim onih koje se bave isključivo humanitarnim radom. Udruge i organizacije civilnog društva neka se financiraju iz članarina i privatnim donacijama.
Svi prijedlozi vezano za ovu točku su dobrodošli i možete ih iznijeti u komentarima ispod teksta.
Udruga Hrvatski Ratnik
Većinom se sve svodi na financiranje -već sam pročitala ovakvih prijedloga milion
Kao žena,udomiteljica ,visokoškolovanih osoba;
Mislilm da niste shvatili problematiku;treba osigurati pomoć u kući, ženama,
Treba pokrenuti pomoć ženama da postanu opet žene po katoličkim vrijednostima.
Obnova obitelji – dnevnoj bazi
Povezati starije uspješne obiteljske ljude s mlađim obiteljima.Podrška na dnevnoj bazi muškarcima da postanu očevi,, muškarci,vođe…
Samo ljudi mogu stvarati ljude uz Božju pomoć, ne zakoni.
Dio naseliti prave katoličke obitelji iz Filipina i ostalih mnogoljudnih država jer sami nećemo uspjeti
Poštovana Senka,
utjecati na ljude da budu bolji katolici, na bogate da imaju više djece… to su izgubljene bitke i samo ih Bog Stvoritelj može dobiti, a mi samo možemo pomoći onima koji žele više djece da si ih mogu priuštiti i da se ne osjećaju kao da stvaraju sirotinju od svoje djece. Uglavnom problem i jesu novci.